משה קופפרמן: הדפסים מוכרים, הדפסים נדירים – אוקטובר 2004

קרוב לודאי שהנייר היה אהבתו הגדולה ורבת הפנים ביותר של משה קופפרמן – גלויה וסוערת, אינטימית ומאופקת, כנועה לחומרים (הנייר והעפרון…) או משתלחת בהם; משה הקדיש לנייר פרקי זמן נרחבים, למן ה"אילוסטרציות" והרישומים הצנועים לפי מודל ותוך שוטטות בטבע, בשנותיו הראשונות  בקיבוץ, עבור ב"עבודות על נייר" רחבות המימדים  והתנופה של מרבית שנות פעילותו היוצרת, וגמור ב"מגילות" וב"קבוצות" קטנות המימדים, שהן כיומן אישי.

כל קטגוריה כזאת (ואחרות) ושלבי התפתחותה הצומחת מתוך עצם ההתנסות: תחילה שלבים של גילוי, "ניסוי חומרים" ו"בדיקת אפשרויות", ולאחריהם שלבי ההגשמה של אותה התנסות המצטברת לאיטה, לאורך השנים, ללא לאות.

אל ההדפס התוודע משה באמצעות ידידים מוקירי עבודתו שביקשו, איש איש בתורו, להציע לו התנסות שונה. וכך גילויה של טכניקה חדשה זימן גם הוא עבורו את ראשיתו של שלב חדש בעבודתו שבמהלכו, לרוב לאורך שנים, הפיק  – תוך שיתוף פעולה פורה עם אנשי מקצוע – איכויות מפתיעות, תכופות בלתי צפויות, של ביטוי מהרפתקת המפגש של עבודה וחומרים.

נחמה הילמן, ידידה ומעריצה ותיקה של משה שהקימה וניהלה את הסדנה להדפס ברסטון בירושלים, הזמינה אותו לירושלים להתנסות בטכניקת הדפס-האבן. שיתוף הפעולה האמיץ שלהם יניב, בין השנים 1984-1975, למעלה מ-40 מהדורות של הדפסים, רובם בשחור לבן, שהם כשירי הלל לסגולותיו של קופפרמן הרשם.

לטכניקת הדפס הרשת ("רשת – משי") התוודע משה בסדנת ההדפס ירושלים, שניהל (ועדיין מנהל) אריה קילמניק. האמן לארי אברמסון היה הדפס שעמו הדפיס משה שלוש מהדורות ראשונות בטכניקה זו ב-1980, והן מוצגות כאן לראשונה (מחוץ לכותלי סדנת ההדפס ירושלים). אולם שנתיים קודם לכן קיבל משה מכתב מלארי (מה-17.2.78) שממנו אנו למדים שהם עבדו במשותף גם קודם לכן. נצטט מתוכו:

"אם אתה זוכר בזמן שעבדנו על ההדפס שלך, דברנו (חצי בצחוק חצי ברצינות) על האפשרות לעשות הדפס משותף. ככל שאני חושב על זה יותר, נראה לי יותר הדבר. הדפס בהמשכים: אתה זורק לי אלמנט, אני מגיב והתגובה שלי הופכת לנתון שאתה חייב להגיב לו, וכו', עד שנוצר האיזון בין שתי השפות, שתי הידיים, שתי האישיויות…"

אם אינני טועה "הדפס משותף בהמשכים" זה נותר בגדר חלום. אבל נודע לו המשך: הדפס שיצר לארי לאחר 10 שנים וכונה "החלום של קופפרמן". הוא מוצג כאן.

ב-1984 התנסה משה שוב בהדפס הרשת והפעם אצל יעקב הראל ביפו. במרוצת שנות ה-90 שב משה  לסדנה שביפו כדי להתנסות בטכניקות, בשיטות ובתהליכים שהניבו הדפסים – 10 מהדורות ב-1990, 40 מהדורות בשנים 1998-1996! – המתחרים (כמעט) בבדיו הגדולים בממדיהם ובעושרם החומרי והאכספרסיבי.

שלב אחרון במסע זה, קצר אך מרתק, חל ב-1995: הוא מיוצג בקבוצה של 8 תחריטים, שבוצעו בסדנת ההדפס כברי, המשמשת בהנהלתה של עפרה רעיף כבית מפגש פורה של אמנים. לדברי עפרה משה לא הרגיש בנוח בעבודה על לוח הנחושת או הברזל (אך התוצאות אינן מסגירות קושי כלשהו…).

ולסיכום תולדות מפגשיו של משה עם מו"לים של הדפסים, עלינו להזכיר  שני פריטים נדירים המוצגים כאן: ספר התחריטים First Test ("מבחן ראשון") שנוצר אצל המו"ל האמריקאי ג'ייקוב סמואל ב-1988, והדפס רשת בודד שעשה לרחל ל. מאליס במסגרת פרוייקט פורטפוליו לזכרו של צבי מאירוביץ, העתיד להתפרסם בקרוב. הדפס זה, שמשה חתם עליו סמוך לפטירתו, מוצג כאן גם הוא לראשונה.

אוצרות וטקסט: יונה פישר 

הדפסים מוכרים, הדפסים נדירים - חלל התערוכה
הדפסים מוכרים, הדפסים נדירים – חלל התערוכה
הדפסים מוכרים, הדפסים נדירים - חלל התערוכה
הדפסים מוכרים, הדפסים נדירים – חלל התערוכה
הדפסים מוכרים, הדפסים נדירים - חלל התערוכה
הדפסים מוכרים, הדפסים נדירים – חלל התערוכה
הדפסים מוכרים, הדפסים נדירים - חלל התערוכה
הדפסים מוכרים, הדפסים נדירים – חלל התערוכה
הדפסים מוכרים, הדפסים נדירים - חלל התערוכה
הדפסים מוכרים, הדפסים נדירים – חלל התערוכה
הדפסים מוכרים, הדפסים נדירים - חלל התערוכה
הדפסים מוכרים, הדפסים נדירים – חלל התערוכה
דילוג לתוכן