עבודות פנדה של קופפרמן – ינואר 2017
"עבודות על נייר" – בשם זה כינה קופפרמן את מכלול עבודותיו שאינן ציורים או הדפסים: מתוות, רישומים בטכניקות שונות, "לוקשים", "מגילות" וכיו"ב קבוצות.
"פנדה" הוא המותג של גירי שמן שמייצרת חברת טאלנס ההולנדית.
הקבוצה של עבודות הפנדה, ובמיוחד אלה שקופפרמן יצר בשנים 1970 – 1974, רובן המכריע על מצע של נייר, הן תופעה ייחודית, מצומצמת יחסית, שולית כביכול, שלא הוצגה מעולם.
האם עבודות הפנדה הן רישומים? ציורים? איזה סוג של "כיסוי", של צבירה הן מציגות? לדעתנו יש בהן מן הרישום ומן הציור בעת ובעונה אחת.
שלא כבמכלול עבודותיו של קופפרמן, בציור כמו ברישום, שעיקרן פעילות מצטברת של שכבות ורבדים השואפים לרוויה ולמיצוי, עבודות הפנדה נענות לדחף ראשוני, מסתגרות בנקל בפורמט הזעיר.
את ציורי הפנדה הראשונים בישראל יצר אריה ארוך ב1964, ובעקבותיו הלכו אמנים כצבי מאירוביץ, רפי לביא ויהושע נוישטיין. הפנדות הראשונות של קופפרמן נוצרו זמן קצר אחרי תערוכתו במוזיאון ישראל בשנת 1969, שבה הוצגו, לראשונה, דפים מתוך פנקסי המתוות. בתצוגה שלפנינו מוצגת קרבה זו של אחדים מציורי הפנדת לדפי המתוות.
מרבית הפנדות שלפנינו נוצרו על גבי המשטח הפנימי של מכסי קופסאות הקרטון ששימשו לאריזת גירי הפנדה. דומה שהממדים הקטנים שלהן אפשרו לקופפרמן לשחרר מידה רבה של ספונטניות, ומכאן ההבדל המהותי בינן לבין מכלול עבודתו, המבקשת תמיד לאזן את הספונטניות בשיקולים של ארגון, מבנה, שיטה.
בתצוגה שלפנינו עבודה גדולת ממדים בצבע שמן על קרטון משנות ה90 שהיא בודדת מסוגה: הקו בצבע פנדה המרחף מעל צבע השמן הוא מה שקופפרמן כינה רישום-על.
בחודש אפריל 2017 תוצגנה עבודות פנדה נוספות של קופפרמן במסגרת תערוכה שתתקיים במוזיאון תל אביב לאמנות באצירתו של יהושע נוישטיין, שתציע מבט פרשני על תופעת הפנדה באמנות הישראלית בשנות ה60 וה70.
יונה פישר – אוצרות וטקסט