האתר בהרצה, במידה ודרוש מידע שאינו קיים - נשמח אם תצרו עימנו קשר

דיברות ודברים – פברואר 2022

אמנים ואמניות לנוכח ציוויים אתיים בצל משברי הזמן

בבסיס כל חברה אנושית נהוגים עיקרים, דברות ודברים, ציוויים וחוקים, הבאים להסדיר ולהתקין את היחסים בין אדם לחברו, את אורחות חייו ואת אמונותיו. מערך עיקרים והסכמות זה משתנה מתרבות לתרבות ומעת לעת, והוא הנותן להן את צביונן וזהותן.

את התערוכה 'דִּבְּרוֹת וּדְבָרִים' הגתה ויזמה האמנית עידית לבבי גבאי במהלך שנת 2020. הרעיון, היוזמה ודחיפות המעשה התעוררו בה לנוכח חוויית הקיום הקשה בתקופה זו, שבה חברו יחד משבר רפואי כלל עולמי, סגרים, חוסר יציבות פוליטית, מחאות חברתיות ושיתוק התרבות והאמנות. החברה הישראלית נחלקה ונחבלה, ולרגעים נדמה היה שהיא מאבדת את העוגנים המשותפים בה. בין החדשות וחדשות-הכזב הלך והתערער האמון של הציבור במרחב השיח ובמנהיגיו. כל אלו כרסמו אט אט בביטחוננו האישי ובתחושת החִברוּת והשייכוּת שלנו.

נקודת המוצא של תערוכה זו היא עשרת הדיברות המקראיים, הדיברות כקוד אתי ראשוני ומכונן בתרבות המערב וכתשתית יסוד במסורת ישראל. ומתוך כך היא מתרחבת לכדי מדרש אמנות-עיון רב פנים ורבדים.

התערוכה מתפרשת על שני חללים:

במבואה –  דִּבְּרוֹת בשעת מבחן: מוצגים היסטוריים בשילוב יצירות מאמנות ישראל: אריה ארוך, אליעזר היימן, שרגא וייל, מיכאל סגן-כהן ומלאכי סגן-כהן.

בחלל המרכזי – 10 / 20 פרויקט אמנות משותף: עשרים אמנים ואמניות הוזמנו לקחת חלק בפרויקט שהתגבש ונוצר בסטודיות שלהם בחודשים האחרונים. כל אחד מהם בחר דיבר אחד מתוך עשרת הדברות, ונתן לו פרשנות אישית. פורמט היצירות נקבע מראש, והן מוצבות בחלל בשתי שורות במקצב המדמה עמודים.

האמנים והאמניות המשתתפים בפרויקט: פריד אבו-שקרה, רונית אגסי, גלעד אופיר, ישעיהו איש גבאי, רות בן-דב, דרורה דומיני, רותי הלביץ כהן, עידית לבבי גבאי, שלומי ללוש, ליאב מזרחי, אסי משולם, מלאכי סגן-כהן, מרב סודאי, נעמי סימן-טוב, אסד עזי, עמית קבסה, נעה רז מלמד, דורית רינגרט, מיכל שכנאי יעקבי ואמיר תומשוב.

 דִּבְּרוֹת ושברים: מתווים מתוך האוסף של משה קופפרמן שטרם נחשפו לקהל ויצירות של  דוד גינתון מציורי "הצד האחורי של הציור".

*
תערוכה רבת משתתפים זו מוצגת בתקופה רוויית אירועים, מחלוקות ומשברים בחברה בישראל. היצירות בה מעלות שאלות קיומיות-אתיות בתנועה על ציר הזמן, העלילה, והמקום.

הטקסט כתוב בלשון זכר, אך מכוון לכל המינים.

קונספט ואוצרות: עידית לבבי גבאי
מחקר ואוצרות: תמר הורביץ ליבנה

               

 

 

דילוג לתוכן