האתר בהרצה, במידה ודרוש מידע שאינו קיים - נשמח אם תצרו עימנו קשר

דיברות בשעת מבחן – פברואר 2022

איזו צורה לובשים עשרת הדיברות כשפער נפער בין קיומם בידי האדם ובין הבטחת האל? בלב התערוכה עומד הדימוי האייקוני של לוחות הברית למבחן הזמן באמצעות יצירות מאמנות ישראל ומוצגים היסטוריים מימי השואה ומימי התחדשותה של התנועה הציונית.

התערוכה מצביעה על הצורך שלנו לדבוק בדימויי המוסר והברית ובערכיהם, צורך המחזיק קונפליקט מובנה בין אמונה לאכזבה. הקונפליקט הטמון בברית מקבל ביטוי ביצירתו של שרגא וייל, שניצל מן השואה ובכל זאת בחר לאייר ב-1945 את הדיברות של תנועת השומר הצעיר בדמויות נערים ונערות מלאי כוח, שפעת נעורים וזוהר אופטימי.

גם לאחר הקמת המדינה הופיע דימוי הדיברות בציור הישראלי המתעצב, שהגיב לשורשיו היהודיים. כך הציג אריה ארוך את הדיברות כאיקונה שעלי זהב סביבן, וכך ביקש מיכאל סגן-כהן להאיר במנורה דיברות המצוירות בכתב עברי קדום. הברית ממשיכה להתקיים במצוות "והגדת לבנך", העומדת במרכז הפעולה האמנותית של מלאכי סגן-כהן, שעבודתו מתייחסת לעשרת הדיברות של אביו. שעת המבחן והשבר מגולמת בחפץ עדות נדיר ומכמיר לב, שיצר אליעזר היימן, סופר יהודי, ביושבו בבית האבדון בגטו קובנה ערב מותו.

קול חרישי, דיבורו הפנימי של אדם השח עם עצמו, נשמע בעומדנו מול הממצאים והיצירות הללו. האם אנו ניצבים על פי תהום? זוהי שעת המבחן.

תמר הורביץ ליבנה

דילוג לתוכן