האתר בהרצה, במידה ודרוש מידע שאינו קיים - נשמח אם תצרו עימנו קשר

רונן זן: מפלס הדיו – יוני 2023

יצרני מדפסות ממליצים לבדוק באופן סדיר את מפלס הדיו במדפסת, כדי להימנע ממחסור בדיו ושיבוש איכות ההדפסה, ולעודד רכישת מחסנית דיו חדשה. מניע קפיטליסטי מובהק, המלווה בתפיסה היררכית של מה תקין ומה משובש. היעדר דיו אצל רונן זן הוא מהות העבודה. דימוי של מדפסת שחורה הוא דיוקנו העצמי. בתערוכה מוצג מקבץ עבודות דיוקן של האמן ומשפחתו, המאתגרים את המדיום הצילומי והערך הביוגרפי.

דימוי הנוף, מפורק ומחובר על דפי A4 בעבודה זיכרון דהוי # 2, מבוסס על תמונה מהאלבום המשפחתי. תהליך ההדפסה אינו נענה להוראות היצרן. היעדר הצבעוניות, ה"ליקוי", בחלק מהנוף כתוצאה מהתרוקנות המחסנית מסבה את תשומת הלב לשיבוש ולחוסר. דימוי הנוף הוא תמונה של "גבעת הצעקות" בסוריה, שצילם אביו של האמן ב-1993. בתום מלחמת 67 יצרה חלוקת השטחים בין ישראל וסוריה מציאות של הפרדה וניתוק בין חלקי משפחות דרוזיות שנותרו משני צידי הגבול; קו חוצץ ביניהם ואין מעבר. מאז עשו להן המשפחות המופרדות מנהג להיפגש על שתי גבעות סמוכות, זו בצד הסורי וזו בצד הישראלי, ולשוחח בצעקות.

בולט חסרונו של דף 4A בודד החושף את הקיר הלבן שמאחוריו. החתיכה החסרה מעלימה את הקטע שבו נראים בני המשפחה על הגבעה בצד הסורי. מחיקתם מנכיחה את החוסר שבחיי המשפחה המורחבת. בעבודה הדפס את ההיסטוריה שלי נוקט זן היפוך רעיוני להמחשת הקיטוע המשפחתי, כאשר בווידאו נראה דימוי מוגדל של תצלום בני המשפחה הישראלית, שצולם אף הוא בידי האב באותו יום המפגש המרוחק על הגבעות. הפעם משמש צבע לבן לחשיפה של הדימוי. פעולת הצביעה של האמן על התצלום מוצגת מהסוף להתחלה, משקפת את הזיקה בין היש והאַין.

מפלס דיו עולה על גדותיו בעבודה זיכרון אינטנסיבי, מכסה את רוב התצלום של דיוקן האב כחייל צעיר לפני פציעתו הקשה ב-1982, במלחמת לבנון הראשונה, מבצע שלום הגליל. המלחמה הותירה את המשפחה עם נכות וסיפורי גבורה, שהטביעו את חותמם על ילדותו של האמן. בעבודה הלבן הופך כחול, מפלס הדיו הגבוהה מדי מכסה את דיוקנאות האם העומדת בגבה למצלמה בבגד דרוזי מסורתי. כיסוי ראשה הלבן – "נקאב" – מפציע מתוך הגוון הכחול שצובע את הצילום, לובש צורה גיאומטרית, שחוברת לכיסוי בכחול עמוק של האב. שוב מקבל האַין, הלבן, הריק, צורה. ביטוי מוחשי למצב הסיפי של הקיים והבלתי קיים גם יחד, נוכחותו של ההיעדר.

בתפקיד הראשי בתערוכה משחקים גוני הכחול, הן הכחולים שנוצרו מירידת מפלס הדיו, והן אלו שנוצרו מעלייתו; בשני המקרים עסקינן בשיבושים המבקשים להנכיח את תיקון העוול באמצעות שפת האמנות.

 

* רונן זן בוגר המחלקה לצילום (2018) ו-MFA באקדמיה לאמנות ועיצוב בצלאל (2022). במפלס הדיו מוצג מקבץ מתוך קבוצת עבודות שנעשו בשנים 2022-2021. מקבצים שונים של העבודות הוצגו בתערוכות יחיד בגלריה רוזנפלד בתל אביב, בגלריה לאמנות אום אל פחם, ובקרוב בתערוכת "לחם ושושנים" בתל אביב. מספר עבודות נרכשו לאחרונה לאוסף מוזיאון ישראל בירושלים.

מאת: ד"ר עירית כרמון פופר

 

רונן זן: מפלס הדיו
צילום הצבה. צלמת: הדר סייפן
רונן זן: מפלס הדיו, צילום הצבה. צלמת: הדר סייפן
דילוג לתוכן